Surdeigsstarter er SÅ vanskelig å få til!

Mange føler at surdeig er vanskelig å få til, til og med før man har begynt. Tidligere kjente jeg også på denne følelsen og surdeigsbaking virket ganske så fjernt for meg å drive med. Nå lager jeg til og med pizza og pinnebrød med surdeig! Når jeg nå baker med tørrgjær har jeg alltid litt surdeigsstarter i også. Her forklarer jeg hvorfor.

Vil du bake rene surdeigsbrød, men føler du ikke får til? Mange opplever at surdeigsbrød blir for sure, harde, flate eller ‘rare’. Nå har jeg jobbet lenge med å lage en oppskrift for å lykkes hver eneste gang med surdeigsbrød og den finner du her.

Min første surdeigsstarter hadde nettopp bursdag

Min første starter ble laget med rug, og det første brødet jeg bakte var 100% rug. Det var en erfaring som nesten gjorde at jeg aldri bakte med surdeig igjen… det kan du lese om her. Dessverre har jeg ikke skrevet ned oppskriften og det eneste som står i kokedagboken min er “Starter 12/1″… Av bilder jeg har tatt kan jeg se at den var klar etter seks dager, og da var det skikkelig futt i den!

Gode tips for å lykkes med din første surdeigsstarter

Å lage en god og frisk surdeigsstarter første gangen kan kreve litt tålmodighet. Jeg har selv måtte kaste et par av forsøkene mine. Mange faktorer spiller inn og det kan være vanskelig å vite om starteren er vellykket. I dag kan du begynne med oppskriften nedenfor. Den er inspirert av flinke Martin fra Pain de Martin. Noen tips kan du også ta med deg: 

  • Unngå oppskrifter der du skal bruke mye mel, for blir ikke starteren vellykket må du kaste alt
  • Bruk rugmel til din første starter (rug skal visstnok fungere best, vet du hvorfor?)
  • Bruk et lite glass (eller plast godkjent for næringsmidler) med lokk
  • La lokket sitte løst på hele tiden, ikke skru det helt igjen
  • La gjerne glasset stå litt varmt de første dagene (rundt 25-26 grader), men det skal fungere fint i vanlig romtemperatur også
  • Rør rundt på innholdet minst to ganger om dagen for å forebygge mugg

Nedenfor finner du oppskriften jeg brukte for min nyeste surdeigsstarter. Den så slik ut etter fem dager:

Oppskrift på surdeigsstarter

  • Dag 1, kveld: Ta 1 ss rugmel og 2 ss lunkent vann og pisk det godt sammen i et lite glass. Sett på lokk, men det er ikke nødvendig å skru det igjen.
  • Dag 2: ‘Sving’ på glasset to ganger om dagen (morgen og kveld) for å blande og bevege på røren. Dette stimulerer til bakterievekst (gode bakterier!). Man vil ikke se noe særlig aktivitet, og ser du mugg må du begynne helt på nytt.
  • Dag 3, morgen: Sving på glasset igjen.
  • Dag 3, kveld: Pisk inn 1 ss rugmel, røren blir nå litt tykkere.
  • Dag 4, morgen: Pisk inn 2 ss rugmel og 2 ss lunkent vann.
  • Dag 4, kveld: Nå bør du kunne se bobler på overflaten av røren! Pisk inn 2 ss rugmel og 2 ss lunkent vann igjen.
  • Dag 5, morgen: Nå bør du se at starteren er aktiv og med mye bobler/blærer. Hvis ikke, gjenta steget over og sjekk igjen på kvelden. Har det kommet bare noen få bobler fortsetter du med matingen til den kommer ordentlig i gang (tydelig aktive bobler). Obs! På kalde dager (typisk høst/vinter) kan dette ta opp til ti dager. Er den fortsatt ikke aktiv da, må du kanskje begynne på nytt. Starteren skal lukte syrlig og friskt, men ikke dårlig.

Slik tar du vare på surdeigsstarteren din

Man bør mate surdeigsstarteren jevnlig med mel og vann. Den første surdeigsstarteren jeg lagde for to år siden har faktisk klart seg helt fint uten mating i lange perioder, opp til et par mnd. Da har jeg hatt den i kjøleskapet hele tiden og tatt den ut for å bake innimellom. Nå bruker jeg surdeig mye oftere og da får den mer jevnlig oppmerksomhet.

Bak ditt første surdeigsbrød

Følg denne enkle oppskriften på surdeigsbrød som ikke blir for surt, eller rått inni. For rene surdeigsbrød bruker jeg ca 100 g starter til 500 g mel. Når jeg kombinerer med fersk eller tørr gjær bruker jeg 2-3 ts til samme melmengde. Ett av de beste brødene jeg har laget noen gang med surdeig er dette julebrødet. Et utrolig saftig og smakfullt julebrød helt uten smør, melk og tilsatt sukker. Mitt første oppskriftshefte ble laget for denne oppskriften:

Jeg har fortsatt å bruke denne baketeknikken for de fleste brødene mine nå. Det vil si at jeg bruker en kombinasjon av surdeig og gjær, elting i maskin og lang fermentering.

Håper du lykkes med din første surdeigsstarter! Legg gjerne igjen en kommentar nedenfor om du lurer på noe.

PS: Vår familie har RADIKALT endret vårt grønnsaksinntak gjennom sunne, grønne smoothies. Vil du vite mer? Sjekk ut noen av oppskriftene, og meld deg på her og be om å få en *gratis* startguide for grønne smoothies – den enkleste og raskeste veien til “5 om dagen”!

2 Kommentarer

  1. Hei. Har laget starteren din. Hva og hvor mye mater du den med? Har tenkt å oppbevare den i kjøleskapet. Skal lokket være skrudd igjen, eller bare ligge løst oppå? Mvh Audhild

    • Hei Audhild, så koselig. Når jeg ikke baker fast med den mater jeg med ca. 1 ss rugmel (ev. sammalt mel) og litt vann, rører raskt sammen og setter tilbake i kjøleskapet. Har lokket løst på hele tiden. Når jeg skal bake mater jeg med ca. 2 ss mel og samme mengde mel, men det varierer etter hvor mye jeg trenger. Da tar jeg den ut dagen før jeg skal bake, sånn at den rekker å komme seg litt, men det går også å bruke den rett fra kjøleskapet. Mange mater starterne sine fast med lik mengde mel, og da får man nok et mer stabilt resultat, men jeg har aldri vært så nøye på det. Du får finne en rutine som fungerer for deg. 🙂

Tanker, tips, erfaringer?

Skriv inn kommentaren din
Skriv inn navn her

20 + thirteen =