Grønne smoothieutfordringer

I januar deltok nesten 400 stykker på Matfrabunnens første grønne smoothieutfordring: Grønn Smoothie Intro! Det var en utrolig morsom opplevelse, og jeg er veldig imponert over alle som gjennomførte. I juni braket det løs med neste utfordring; Ekstra Grønn Smoothieutfordring. Der ble listen lagt høyere, og andelen grønt skrudd betydelig opp!

Hva er en “grønn smoothieutfordring”?

Når man deltar i en av Matfrabunnens grønne smoothieutfordringer betyr det at man skal drikke én eller flere grønne smoothies hver dag i et gitt tidsrom. I januar varte den i 21 dager, mens i juni gikk den mandag til fredag over to uker.

Forrige gang drakk vi én grønn smoothie hver dag i 21 dager og da var andel grønt ganske lav. Denne gangen har jeg skrudd opp til nesten dobbelt så mye! Men før vi snakker mer om grønne smoothies, hva er  det egentlig?

Den populære smoothieutfordringen som e-bok!

"Mot 5 om dagen med sunne, grønne smoothies"

E-boken er endelig tilgjengelig! (PS: Inkluderer en ekstra bonus!)

Hva er grønne smoothies?

Avokado i sunne grønne smoothies
Botanisk sett er avokado faktisk et bær (!), og noen mener det er en frukt. Siden avokado er lav på karbohydrater (inkl. sukker) og full av gode fettsyrer, har jeg valgt å definere den som grønnsak!

En grønn smoothie er per definisjon en smoothie med grønnsaker. I min bok betyr dette for eksempel grønnkål, avokado, gulrot, spinat, romanosalat, brennesle, selleri, gresskar, søtpotet, løvetann og mye mer.

Som væske brukes oftest vann eller “melk” av soya, nøtter, ris, havre og lignende. Man kan fint bruke melk, gresk yoghurt, kefir og lignende, men da bør smoothien drikkes med en gang. En grønn smoothie med melkeprodukter kan nemlig bli litt slimete i konsistensen etter en stund, og det er ikke godt.

Grønn Smoothie Intro: En lavterskel smoothieutfordring som alle kan klare!

Med kun 14 ingredienser er du dekket for hele den første uken. Mitt fokus er på å lage et opplegg som er enkelt, oppnåelig, motiverende og billig.

Det er ikke nødvendig å handle inn 20-25 ingredienser som andre utfordringer legger opp til. I alle fall ikke når de heller ikke gjenbruker ingrediensene. På slutten av uken sitter man da igjen med et lager av frukt, grønt og annet man ikke har en plan for å bruke.

Interessert i grønne smoothies?

Et stort skritt nærmere 5-om-dagen!

NB! Sjekk innboksen din med en gang, du MÅ bekrefte e-postadressen din for å bli registrert. Sjekk mappen for søppelmail (junk/spam) om du ikke finner e-posten.

Slik holder du motivasjonen oppe

Jeg har lagt opp vår plan slik at ingrediensene man handler inn gjenbrukes i størst mulig grad. I tillegg bruker jeg én smoothieoppskrift for to dager på rad. Det er veldig bevisst! Mange, inkludert meg selv, er veldig flinke på nye opplegg helt i starten. Da er motivasjonen på topp og man føler man mestrer det fint. Etter en stund går man imidlertid lei….! Derfor er det viktig for meg at denne utfordringen fra start er lavterskel og enkel. Da tror jeg de fleste av oss klarer å gjennomføre! 🙂

Fra bare salat i ett år, til grønne smoothies!

Vinner beste grønne smoothie i SmoothieutfordringSmoothieutfordringen gav meg ny giv i forhold til å bruke mer grønnsaker i smoothie, og ikke minst lærte meg å lage smoothier som faktisk metter godt og kan brukes som et måltid. Etter ett år med salat til lunsj hver dag, har dette blitt en fast slager nå, minst to dager i uka.

Sunniva, vinner av smoothieutfordringen i januar

Hva er vitsen med å drikke grønne smoothies?

Om du er som nesten 85% av befolkningen i Norge*, får du ikke i deg den anbefalte mengden av frukt og grønt, altså 5-om-dagen. Da bør du spise fem porsjoner (á 100 gram) hver dag, og halvparten bør være grønnsaker. Et halvt kilo kan virke mye, og føles nok ikke overkommelig for mange.

Grønne smoothies handler for meg mer om trening, energi og generell helse. Gjennom forrige utfordring skjønte jeg imidlertid at disse smoothiene er et fantastisk tilskudd for de som sliter med 5-om-dagen. Én grønn smoothie inneholder nemlig så mye som halvparten av dagsbehovet, i en drikk som er enkel å lage og rask å få i seg.

Hva venter du på?

Det er ingen unnskyldning for ikke å være med! Øverst på siden får du tips til å komme i gang, og i denne utfordringen får du, helt gratis, følgende:

  • Komplett handleliste for alle dagene
  • Tips til relevante tilbud i alle dagligvarebutikker, hver uke
  • Skreddersydde oppskrifter som er nøye gjennomtestet og utvalgt
  • Tips til hvordan du kan gjøre smoothiene dine til gode måltidserstattere med f.eks. proteinpulver, havregryn og annet
  • Tips, råd og støtte underveis både av meg og andre i Smoothiegjengen
  • Vegansk, glutenfri og laktosefri oppskrifter

Tanker, tips, erfaringer?

Skriv inn kommentaren din
Skriv inn navn her

five × 3 =