Fra grønn til grønnere smoothies

ENDELIG kan jeg lansere smoothieutfordring nr 2 i regi av Matfrabunnen blogg! Var du en av de 400 (!) som deltok i januar, på «begynnerutfordringen»? Da bør du være godt rustet til å være med på denne; en Ekstra Grønn Smoothieutfordring. Vi er i gang NÅ! Og JA, den er gratis – foreløpig! Så meld deg på raskt. 😉

Her finner du oppskriftene i Ekstra Grønn Smoothieutfordring så langt

Om du ikke deltok sist gang eller har smakt grønne smoothies før, anbefaler jeg enten å;

  1. Starte med en ‘snill’ grønn smoothie: en frisk og syrlig smoothie med klementin og bringebær, eller en deilig kremet smoothie med mango og bær
  2. Begynne med en mindre andel grønt i smoothiene i denne utfordringen
  3. Kjøre en begynner ‘mini-utfordring’ først, og få en utfyllende startguide med på kjøpet [KOMMER]

Meld deg på her

Et stort skritt nærmere 5-om-dagen!

NB! Sjekk innboksen din med en gang, du MÅ bekrefte e-postadressen din for å bli registrert. Sjekk mappen for søppelmail (junk/spam) om du ikke finner e-posten.

Forrige gang drakk vi én grønn smoothie hver dag i 21 dager og da var andel grønt ganske lav. Denne gangen har jeg skrudd opp til nesten dobbelt så mye! Men før vi snakker mer om grønne smoothies, hva er  det egentlig?

Hva er grønne smoothies?

Avokado i sunne grønne smoothies
Botanisk sett er avokado faktisk et bær (!), og noen mener det er en frukt. Siden avokado er lav på karbohydrater (inkl. sukker) og full av gode fettsyrer, har jeg valgt å definere den som grønnsak!

En grønn smoothie er per definisjon en smoothie med grønnsaker. I min bok betyr dette for eksempel grønnkål, avokado, gulrot, spinat, romanosalat, brennesle, selleri, gresskar, søtpotet, løvetann og mye mer.

Som væske brukes oftest vann eller «melk» av soya, nøtter, ris, havre og lignende. Man kan fint bruke melk, gresk yoghurt, kefir og lignende, men da bør smoothien drikkes med en gang. En grønn smoothie med melkeprodukter kan nemlig bli litt slimete i konsistensen etter en stund, og det er ikke godt.

Fra bare salat i et år, til grønne smoothies!

Vinner beste grønne smoothie i SmoothieutfordringSmoothieutfordringen gav meg ny giv i forhold til å bruke mer grønnsaker i smoothie, og ikke minst lærte meg å lage smoothier som faktisk metter godt og kan brukes som et måltid. Etter ett år med salat til lunsj hver dag, har dette blitt en fast slager nå, minst to dager i uka.

Sunniva, vinner av smoothieutfordringen i januar

Hva er vitsen med å drikke grønne smoothies?

Om du er som nesten 85% av befolkningen i Norge*, får du ikke i deg den anbefalte mengden av frukt og grønt, altså 5-om-dagen. Da bør du spise fem porsjoner (á 100 gram) hver dag, og halvparten bør være grønnsaker. Et halvt kilo kan virke mye, og føles nok ikke overkommelig for mange.

Grønne smoothies handler for meg mer om trening, energi og generell helse. Gjennom forrige utfordring skjønte jeg imidlertid at disse smoothiene er et fantastisk tilskudd for de som sliter med 5-om-dagen. Én grønn smoothie inneholder nemlig så mye som halvparten av dagsbehovet, i en drikk som er enkel å lage og rask å få i seg.

Hva venter du på? Bli med, da vel!

Det er ingen unnskyldning for ikke å være med! Øverst på siden får du tips til å komme i gang, og i denne utfordringen får du, helt gratis, følgende:

  • Komplett handleliste for alle dagene
  • Tips til relevante tilbud i alle dagligvarebutikker, hver uke
  • Skreddersydde oppskrifter som er nøye gjennomtestet og utvalgt
  • Tips til hvordan du kan gjøre smoothiene dine til gode måltidserstattere med f.eks. proteinpulver, havregryn og annet
  • Tips, råd og støtte underveis både av meg og andre i Smoothiegjengen
  • Vegansk, glutenfri og laktosefri oppskrifter

Meld deg på her

Et stort skritt nærmere 5-om-dagen!

NB! Sjekk innboksen din med en gang, du MÅ bekrefte e-postadressen din for å bli registrert. Sjekk mappen for søppelmail (junk/spam) om du ikke finner e-posten.

Tanker, tips, erfaringer?

Skriv inn kommentaren din
Skriv inn navn her

4 × 3 =