OBS! Smoothieutfordringene i regi av Mat fra bunnen blogg er dessverre over

Fra grønn til grønnere smoothies

I juni kunne jeg ENDELIG lansere smoothieutfordring nr. 2 i regi av Matfrabunnen blogg. Nesten 400 stykker (!) deltok i januar på “begynnerutfordringen” Grønn Smoothie Intro, og nesten 200 ble med nå på Ekstra Grønn Smoothieutfordring.

Se lenger ned på siden for link til alle oppskriftene fra Ekstra Grønn Smoothieutfordring

Ennå ikke i gang med grønne smoothies?

Da anbefaler jeg enten å;

  1. Starte med en ‘snill’ grønn smoothie: en frisk og syrlig smoothie med klementin og bringebær, eller en deilig kremet smoothie med mango og bær
  2. Begynne med en mindre andel grønt i smoothiene tilhørende Ekstra Grønn Smoothieutfordring
  3. Kjøre en begynner ‘mini-utfordring’ først, og få en utfyllende startguide med på kjøpet (følg linken nedenfor for påmelding)

Forrige gang drakk vi én grønn smoothie hver dag i 21 dager og da var andel grønt ganske lav. Denne gangen har jeg skrudd opp til nesten dobbelt så mye! Men før vi snakker mer om grønne smoothies, hva er  det egentlig?

Hva er grønne smoothies?

Avokado i sunne grønne smoothies
Botanisk sett er avokado faktisk et bær (!), og noen mener det er en frukt. Siden avokado er lav på karbohydrater (inkl. sukker) og full av gode fettsyrer, har jeg valgt å definere den som grønnsak!

En grønn smoothie er per definisjon en smoothie med grønnsaker. I min bok betyr dette for eksempel grønnkål, avokado, gulrot, spinat, romanosalat, brennesle, selleri, gresskar, søtpotet, løvetann og mye mer.

Som væske brukes oftest vann eller “melk” av soya, nøtter, ris, havre og lignende. Man kan fint bruke melk, gresk yoghurt, kefir og lignende, men da bør smoothien drikkes med en gang. En grønn smoothie med melkeprodukter kan nemlig bli litt slimete i konsistensen etter en stund, og det er ikke godt.

Hva er vitsen med å drikke grønne smoothies?

Om du er som nesten 85% av befolkningen i Norge*, får du ikke i deg den anbefalte mengden av frukt og grønt, altså 5-om-dagen. Da bør du spise fem porsjoner (á 100 gram) hver dag, og halvparten bør være grønnsaker. Et halvt kilo kan virke mye, og føles nok ikke overkommelig for mange.

Grønne smoothies handler for meg mer om trening, energi og generell helse. Gjennom forrige utfordring skjønte jeg imidlertid at disse smoothiene er et fantastisk tilskudd for de som sliter med 5-om-dagen. Én grønn smoothie inneholder nemlig så mye som halvparten av dagsbehovet, i en drikk som er enkel å lage og rask å få i seg.