Denne smoothieoppskriften er én av ti i en serie tilhørende Ekstra Grønn Smoothieutfordring. Det vil si, en smoothieutfordring for hardhausene av smoothiedrikkere!

Da var vi endelig i gang igjen med ny smoothieutfordring! I januar lanserte jeg Matfrabunnens aller første grønne smoothieutfordring, som ble en kjempesuksess. Nesten 400 deltok, og drakk én grønn smoothie hver eneste dag i 21 dager. Imponerende!

Denne gangen er varigheten kortere, men ikke la deg lure; den er ikke enklere. 😉 Målet med en smoothieutfordring er å få i seg mer frukt, bær og grønnsaker og nå målet om «5 om dagen» – hver dag.

Det er fortsatt mulig å bli med!

Meld deg opp her og få tilsendt all informasjon om utfordringen og invitasjon til vår private Facebookgruppe. NB! Du må bekrefte e-postadressen din for å bli med.

Sunn, grønn smoothie med kinakål og spinat

Dette er den andre oppskriften i Ekstra Grønn Smoothieutfordring (de andre finner du her). Det er nå mulig å kjøpe hele utfordringen som del av en større e-bok om grønne smoothies, les mer her.

Til én smoothie trenger du:

grønn smoothie med kinakål og spinat

  • 2,5 dl væske (se under)
  • 120 g kinakål (kun det hvite)
  • 30 g spinat
  • 100 g appelsin
  • En stor båt sitron eller lime
  • En stor neve sitronmelisse eller basilikum (valgfritt)

Les her om hvordan du dyrker mengder med basilikum hjemme

Slik gjør du

Kinakål er enkel å blende, så tilsett bare alle ingrediensene med en gang og blend! Du kan godt fryse alt på forhånd, så lenge du har en blender som er kraftig nok. Jeg rasper f.eks. 1-2 kg med gulrot og fryser ned flatt i ziplock-poser. Da er det enkelt å bryte av det man trenger.

For en tykkere og litt rundere smoothie kan du tilsette litt banan eller avokado.

Kinakål i grønne smoothies

Kinakål bruker vi sjeldent til annet enn hjemmelaget kimchi. I barndommen husker jeg vi brukte å spise hele blad med rømme på! Når du skal bruke kinakål i grønne smoothies anbefaler jeg å bruke kun det hvite, siden det grønne smaker mer bittert. (Det grønne passer perfekt til stekt laks. Da steker jeg kålen etter at jeg har stekt fisken, har på litt ekstra nykvernet pepper og matfløte til slutt. Nydelig!)

Valg av væskebase og tips til søtning

Velg en væskbase du liker! Til grønne smoothies anbefaler jeg imidlertid veganske alternativer, f.eks. mandel, kokos, havre, cashew og lignende. De som ønsker mer proteiner kan velge soyamelk. Bruk usøtede varianter og tilsett heller søtning i form av tørket bær eller frukt, eller honning.

Jeg foretrekker soyamelk eller mandelmelk og tilsetter lite søtning. Husk at selv om dadler er «naturlig søtning» så inneholder de mye sukker. Én stor daddel (typisk majooldadler) kan inneholde så mye som 66 kalorier og 16 g sukker! Jeg teller ikke og er ikke så opptatt av kalorier, men mengden sukker bør man begrense. Alt er relativt og du må finne ut hva som er best og fungerer bra for DEG.

Man kan venne seg til å spise mye søtt, og motsatt

Hvor mye sukker har du i kostholdet ditt? (Vet du ikke? Forhåndspåmeld deg på denne listen og få tilsendt en liten guide på e-post så snart den blir klar.) Om du er vant til et kosthold med mye sukker, er det veldig vanskelig å skulle endre til sunn mat natten over. Og det tar oss til neste tema…

Diettsirkelen fra hel….

Synes du det er vanskelig å opprettholde en diett? Har du startet på en drøss med ulike dietter, bare for å ende tilbake til gamle vaner hver eneste gang, når det har gått en viss tid?

Jeg er ingen ekspert. Men jeg tror ikke det trenger å være så vanskelig å leve litt sunnere. Begynn med små endringer og justeringer. Mange små grep over tid blir til vaner. Langvarige vaner blir til en livsstil (både på godt og vondt!). En livsstil du kan begynne å realisere i dag med grønne smoothies. Som ikke må være grønne. 😉

Ned i vekt med grønne smoothies?

Grønne smoothies kan være god måte å gå ned i vekt på. Da kan du erstatte ett måltid om dagen med en grønn smoothies, og lag gjerne halvannen eller dobbel porsjon. Husk at ekstra frø, nøtter og oljer kan gi mye ekstra kalorier (spesielt de to siste).

Grønne smoothies i seg selv fører ikke til vektnedgang, og som alltid handler det om hvor mye du spiser i løpet av en dag vs. hvor mye du beveger deg (forbrenner).

Det som er fint med grønne smoothies er at du endrer på vanene dine. Drikker du f.eks. én liter med grønn smoothie om dagen, kommer du for det første i mål med 5 om dagen med én gang! For det andre så blir du mett, slik at du kanskje får mindre «cravings» og dermed spiser mindre. For det tredje så mener jeg at dette vil føre til sunnere vaner på sikt. Spiser og drikker du fast frukt, bær og grønnsaker, er det enklere å inkludere mer av det i kostholdet generelt.

Uansett skader det ikke å prøve. Kom i gang og se hvordan det går. Kanskje du blir overrasket over resultatet!

Tanker, tips, erfaringer?

Skriv inn kommentaren din
Skriv inn navn her

12 − 8 =