“Fem om dagen” gjennom grønne smoothies

Smoothieutfordringen ble en braksuksess med nesten 400 deltakere! Siden har jeg eksperimentert med mange nye ingredienser og oppskrifter, og bruker mer og mer ‘grønt’ i smoothiene mine. Faktisk får jeg nå nesten i meg hele “fem om dagen” gjennom én grønn smoothie! (Når man får i seg mer og mer grønnsaker jevnlig skjer det noe helt spesielt med kroppen, skal skrive om det i neste innlegg!) Jeg har lovet en del av deltakerne å lage en enda grønnere utfordring. Det er jeg godt i gang med og håper jeg får lansert den over påske. Meld deg på listen via linken over!

Klarer du å drikke 50% grønne smoothies? Hva med 80%?

Jeg tester stadig nye og spennende råvarer. Målet er å lage så sunne smoothies som mulig, samtidig som de skal smake godt. DET er imidlertid veldig relativt! For det første har man veldig forskjellig smak. Noen liker sure smoothies, andre liker søte. Noen digger ingefær, urter og krydder i, andre liker de som ikke er for skarpe på noe vis. Og med mindre du er vant til å spise mye grønnsaker, er det de færreste som klarer å like eller drikke en smoothie med mer enn 50% grønt. Men, visste du at du faktisk kan venne deg til grønnere smoothies? Jeg jobber med et veldig spennende program for å vise deg hvordan du også ikke bare vil klare å drikke grønne smoothies med 70-80% grønt i; du vil også like det! Mer informasjon om programmet vil komme på e-post. 🙂

En superenkel sunn smoothie med en overraskende ingrediens!

En av ingrediensene jeg har testet i det siste, er faktisk gresskar. Gresskar er en utrolig anvendelig grønnsak og en av mine favoritter. Den bruker jeg til supper, puréer, pasta og faktisk også til baking. Gresskarkaken jeg laget en gang er en av de beste sunnere bakverkene jeg har laget, utrolig saftig og nydelig på smak! Nedenfor finner du oppskriften på min grønne gresskarsmoothie. Når man har bakt gresskaret er den utrolig rask å lage fordi det er så få ingredienser.

NY, spennende ingrediens i grønn smoothie! Ikke frukt. Gjetter du hvilken? 😉🌿 #matfrabunnen #Smoothieutfordring

A post shared by Mat fra bunnen (@matfrabunnen) on

Grønn gresskarsmoothie

Om du ikke er vant til mye ‘grønt’ i smoothies anbefaler jeg å begynne med halv mengde gresskar. Jeg deler et flaskegresskar (butternut squash) i to og baker det på 180 grader i ovnen til det er mørt (20-30 min). Tips! Bak gjerne gresskaret når du bruker ovnen til andre ting, da legger du det bare helt nederst i ovnen. La massen kjøles helt ned før du bruker den i smoothies. Egner seg veldig fint til frysing. Oppskriften rekker til én smoothie:

  • 2,5 dl usøtet soyamelk (evt. kokos- eller nøttemelk, usøtet)
  • 100 g gresskarpuré
  • 100 g frossen ananas
  • Saften av 1/4 lime
  • Evt 1 ss nøtter

Ha alt i en blender og kjør sammen til en glatt konsistens. Enjoy!

 

PS: Sjekk gjerne ut e-boken min med masse superdigge og sunne oppskrifter, som ikke ligger på bloggen

Tanker, tips, erfaringer?

Skriv inn kommentaren din
Skriv inn navn her

1 × two =