«Fem om dagen» gjennom grønne smoothies

Smoothieutfordringen ble en braksuksess med nesten 400 deltakere! Siden har jeg eksperimentert med mange nye ingredienser og oppskrifter, og bruker mer og mer ‘grønt’ i smoothiene mine. Faktisk får jeg nå nesten i meg hele «fem om dagen» gjennom én grønn smoothie! (Når man får i seg mer og mer grønnsaker jevnlig skjer det noe helt spesielt med kroppen, skal skrive om det i neste innlegg!) Jeg har lovet en del av deltakerne å lage en enda grønnere utfordring. Det er jeg godt i gang med og håper jeg får lansert den over påske. Meld deg på listen via linken over!

Klarer du å drikke 50% grønne smoothies? Hva med 80%?

Jeg tester stadig nye og spennende råvarer. Målet er å lage så sunne smoothies som mulig, samtidig som de skal smake godt. DET er imidlertid veldig relativt! For det første har man veldig forskjellig smak. Noen liker sure smoothies, andre liker søte. Noen digger ingefær, urter og krydder i, andre liker de som ikke er for skarpe på noe vis. Og med mindre du er vant til å spise mye grønnsaker, er det de færreste som klarer å like eller drikke en smoothie med mer enn 50% grønt. Men, visste du at du faktisk kan venne deg til grønnere smoothies? Jeg jobber med et veldig spennende program for å vise deg hvordan du også ikke bare vil klare å drikke grønne smoothies med 70-80% grønt i; du vil også like det! Mer informasjon om programmet vil komme på e-post. 🙂

En superenkel sunn smoothie med en overraskende ingrediens!

En av ingrediensene jeg har testet i det siste, er faktisk gresskar. Gresskar er en utrolig anvendelig grønnsak og en av mine favoritter. Den bruker jeg til supper, puréer, pasta og faktisk også til baking. Gresskarkaken jeg laget en gang er en av de beste sunnere bakverkene jeg har laget, utrolig saftig og nydelig på smak! Nedenfor finner du oppskriften på min grønne gresskarsmoothie. Når man har bakt gresskaret er den utrolig rask å lage fordi det er så få ingredienser.

NY, spennende ingrediens i grønn smoothie! Ikke frukt. Gjetter du hvilken? 😉🌿 #matfrabunnen #Smoothieutfordring

A post shared by Mat fra bunnen (@matfrabunnen) on

Grønn gresskarsmoothie

Om du ikke er vant til mye ‘grønt’ i smoothies anbefaler jeg å begynne med halv mengde gresskar. Jeg deler et flaskegresskar (butternut squash) i to og baker det på 180 grader i ovnen til det er mørt (20-30 min). Tips! Bak gjerne gresskaret når du bruker ovnen til andre ting, da legger du det bare helt nederst i ovnen. La massen kjøles helt ned før du bruker den i smoothies. Egner seg veldig fint til frysing. Oppskriften rekker til én smoothie:

  • 2,5 dl usøtet soyamelk (evt. kokos- eller nøttemelk, usøtet)
  • 100 g gresskarpuré
  • 100 g frossen ananas
  • Saften av 1/4 lime
  • Evt 1 ss nøtter

Ha alt i en blender og kjør sammen til en glatt konsistens. Enjoy!

Vil du være med på neste Smoothieutfordring?

Jeg kommer til å kjøre en ny runde med Smoothieutfordring. Forhåndsmeld deg på denne siden og du vil motta varsel med en gang vi kjører i gang igjen.

En sunn, enkel, morsom og billig Smoothieutfordring alle kan klare!

På e-post sender jeg ut handlelister med priser og en liste over ukens tilbud på relevante ingredienser i alle dagligvarebutikkene. Du får også oppskrifter jeg har designet selv fra bunnen av (inkl. kalorier og detaljert næringsinnhold). Jeg bruker ikke ‘jålete’ eller dyre ingredienser i smoothiene i denne smoothieutfordringen. Alle oppskriftene er også vegansk, glutenfri og laktosefri. For de som ønsker å bruke smoothiene som måltidserstattere får du også gode tips om det.

Her ‘møtes’ vi – Facebook og Instagram

Det er opprettet en privat Facebookgruppe for «Smoothiegjengen». I tillegg kan vi dele bilder på Instagram for de som er der. All info fås på e-post etter at du har meldt deg på. Husk å sjekke mappen for søppelpost! 🙂 Håper vi sees!

Tanker, tips, erfaringer?

Skriv inn kommentaren din
Skriv inn navn her

12 − 6 =